Wstęp
Automatyczne sterowanie
światłami pojazdu uwalnia kierującego od
każdorazowego nadzorowania czy światła zostały
włączone (przed rozpoczęciem jazdy) jak też czy
zostały wyłączone (po jej zakończeniu). Problem
wydaje się banalny, ale gdy przepisy ustawy PRD
nakładają obowiązek jazdy na światłach przez całą
dobę, zautomatyzowanie tej czynności zwłaszcza w
dzień, przy dobrej widoczności, kiedy kierujący nie
widzi świateł swojego pojazdu, nabiera ogromnego
znaczenia. Pozostawiając sterowanie światłami
automatowi, kierujący ma 100% pewność, że zawsze w
czasie jazdy światła będą zapalone i zostaną
zgaszone po jej zakończeniu. Ta prosta czynność nie
będzie już obciążać uwagi kierującego.
Do
góry
1.
INFORMACJE OGÓLNE
1.1. Instalacja oświetlenia
pojazdu
Aby zrozumieć
działanie automatu oświetleniowego i właściwie go
podłaczyć należy poznać budowę instalacji
oświetleniowej swojego pojazdu. W tym akapicie znajdzie
się ogólny zarys możliwych sposobów zasilania
świateł i nie należy się spodziewać dokładnych
schematów, ponieważ zagadnienie to wykracza poza zakres
artykułu i nie jest jego celem. Typowa instalacja
oświetleniowa o bezpośrednim zasilaniu reflektorów
przedstawiona została na rys. 1.
Rys.1 Schemat
ogólny instalacji oświetleniowej o zasilaniu
bezpośrednim
W wielu przypadkach
spotyka się instalacje oświetleniowe o budowie podobnej
do przedstawionej na rys. 1. Bezpośrednie zasilanie
świateł ma na celu uniezależnienie oświetlenia od
wszelkich awarii samego pojazdu. Instalacja nie jest w
żaden sposób uzalezniona od położenia kluczyka w
stacyjce, pracy alternatora czy silnika. Światła
podłaczone są do zasilania +12V instalacji jedynie
poprzez główny włącznik świateł. Wadą takiego
rozwiązania jest możliwość pozostawienia włączonych
świateł mijania na postoju co prowadzi często do
wyładowania akumulatora. Innym problemem w tego typu
instalacjach jest poważne obciążenie styków
włącznika i przełącznika świateł (przez obydwa
przepływa sumaryczny prąd pobierany przez wszystkie
zapalone żarówki), co prowadzi do przedwczesnego
wypalenia ich styków.
Aby temu zapobiec, wielu
producentów wyposaża instalację w przekaźniki
świateł umieszczone bezpośrednio na liniach
zasilających reflektory. Ogólny schemat takiego
rozwiązania przedstawiony jest na rys. 2. Prąd
sterujący przekaźniki świateł (a więc płynący
poprzez styki przełączników) jest stosunkowo niewielki.
Obciążenie zaś przenoszą styki przekaźników mocy,
przewidziane do dużych obciążeń prądowych (żarówki
55/60W). Przekaźników nie stosuje się zwykle do
sterowania światłami pozycyjnymi, ze względu na
niewielką moc żarówek (5W)
Rys. 2 Schemat
instalacji o zasilaniu pośrednim z przekaźnikami mocy
Poza tym
spotyka się instalacje gdzie zasilanie żarówek odbywa
się poprzez podawanie masy (zamiast +12V). Przykład
takiej instalacji o zasilaniu bezpośrednim przedstawia
rys. 3.
Rys. 3 Schemat
instalacji z mieszanym sterowaniem +12V/masa
W takim
przypadku główny włącznik podaje +12V na obydwie
żarówki natomiast przełącznik rodzaju świateł
podaje masę na odpowiednie włókno (mijania/drogowe),
powodując świecenie wybranego rodzaju światła.
Zasilanie świateł pozycyjnych zwykle jest klasyczne (+12V).
Inna
spotykaną różnicą w budowie instalacji jest separacja
świateł pozycyjnych. Jest to funkcja umożliwiająca
oszczędniejsze gospodarowanie energią akumulatora.
Pozycję pojazdu na drodze można oznaczyć włączając
wszystkie światła pozycyjne lub tylko jedną stronę (lewą
lub prawą). Rozwiązanie takie, spotykane najczęściej
w pojazdach produkcji niemieckiej, przedstawia rys. 4.
Rys. 4 Schemat
instalacji z separacją świateł pozycyjnych
Przedstawione
bardzo ogólne schematy mają na celu przybliżenie
różnych sposobów zasilania świateł. Aby dokładnie
"rozpracować" instalację oświetleniową
swojego pojazdu nie posiadając schematu wystarczy
podstawowa wiedza z zakresu elektrotechniki oraz
uniwersalny miernik (woltomierz i omomierz).
Do góry
1.2. Metody podłączania
automatu oświetleniowego
Aby podłączyć automat
do instalacji oświetleniowej, należy poznać sposób
zasilania świateł konkretnego modelu pojazdu.
Niezbędna jest przynajmniej podstawowa znajomość
zagadnień związanych z elektrotechniką oraz schemat
lub uniwersalny mierniki (omomierz i woltomierz).
Generalnie istnieja trzy metody podłaczania automatów:
- bezpośrednio do
włókien żarówek reflektorów
- szeregowo z
głównym włacznikiem świateł
- równolegle do
głównego włącznika świateł
Najszerzej stosowaną (ze
względu na prostotę montażu) jest metoda pierwsza.
Większość sprzedawanych automatycznych właczników
świateł przeznaczonych do samodzielnego montażu
posiada wyjścia mocy podające +12V bezpośrednio na
włókna żarówek świateł mijania oraz pozycyjnych.
Metoda taka jest tak popularna ponieważ nie wymaga zbyt
wielkiej wiedzy w zakresie montażu i jest praktycznie
uniwersalna dla każdego pojazdu. Wadą jest całkowita
niezalezność zasilania poprzez automat od instalacji
oświetleniowej (nie działają kontrolki świateł
mijania, podświetlenie tablicy, światła drogowe, itp)
Rys. 5 Podłączenie
bezpośrednie
Metoda druga i trzecia
to zastapienie automatycznym włacznikiem świateł
funkcji głównego włącznika oświetlenia pojazdu. Przy
szergowym montażu główny włacznik świateł musi być
pozostawiony w pozycji "światła włączone"
aby automat mógł sterować światłami. Przy montazu
równoległym automatyczny włacznik świateł dubluje
funkcje głównego włacznika, który pozostaje w pozycji
"światła wyłączone".
Metoda "równoległa"
jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ w naturalny
sposób zastepuje główny włacznik świateł (automat
załącza oświetlenie tak jak kierowca głównym
włacznikiem świateł) co sprawia że cała instalcja
ośwetleniowa pojazdu z automatem, niezaleznie od jej
budowy zachowuje się tak jak ją zaprojektowano.
Rys. 6 Podłączenie
równoległe
Metoda szeregowa jest
najmniej praktycznym rozwiązaniem - uzależnia pracę
świateł pojazdu od dwóch włączników. Awaria
któregokolwiek z nich powoduje awarię całego
oświetlenia. Metoda nie zalecana.
Rys. 7 Podłączenie
szeregowe
W przypadku
włączników LCA zalecana jest metoda "równoległa",
choć zostały one przygotowane do każdej z wymienionych
metod sterowania.
Do
góry
1.3. Automaty i metody ich
sterowania
Istnieje kilka
podstawowych metod automatycznego włączania i
wyłączania świateł na podstawie sygnałów
sugerujących rozpoczęcie jazdy (bądź bezpośrednie
przygotowanie do jej rozpoczęcia):
- metoda "zapłonu"
- metoda "czasowa"
- metoda "rozruchu"
- metoda "rozruchu"
z samopotrzymaniem (stosowana we wszystkich
typach LCA)
Metoda "zapłonu"
Najprostsza. Polega na umieszeniu przekażnika (na
drodze głowny wyłacznik - reflektory) sterowanego
napięciem stacyjki. Jeżeli główny wyłącznik
świateł pozostaje w pozycji "światła mijania",
światła będą zapalane/gaszone wraz z włączeniem/wyłączeniem
zapłonu kluczykiem. Rozwiązanie takie stosowane jest w
niektórych pojazdach (np. Polonez) i ma na celu
uniknięcie sytuacji w której kierujący zostawia pojazd
z włączonymi światłami, lecz stosowane jest często
przez kierowców jako "automatyczny" włącznik
świateł. Wadą tej metody jest znaczne i niepotrzebne
obciążenie akumulatora (rozruch przy włączonych
światłach).
Metoda "czasowa"
Ta metoda jest rozwinięciem poprzedniej.
Usprawnienie likwiduje wspomnianą wyżej wadę, co ma
miejsce podczas rozruchu z włączonymi światłami
mijania. Tutaj przekaźnik sterujący zasilaniem
świateł jest również sterowany napięciem stacyjki,
lecz włącza światła po kilku sekundach od włączenia
zapłonu, co daje kierującemu czas na uruchomienie
silnika. Wadą jest fakt, iż silnik należy uruchomić
bezpośrednio po włączeniu zapłonu i musi on palić
"na dotyk" aby metoda była skuteczna (Światła
włączą się po kilku sekundach od włączenia zapłonu,
niezaleznie od tego czy silnik został uruchomiony czy
nie).
Metoda "rozruchu"
Bardzo skuteczna metoda polegająca na
wykrywaniu napięcia pracującego alternatora. Zapewnia
to włączenie przekaźnika zasilającego światła
bezpośrednio po uruchomieniu silnika, kiedy instalację
zasila alternator. W ten sposób rozruch odbywa się
zawsze bez świateł co oszczędza akumulator i znacznie
wydłuża jego okres eksploatacji. Wadę stanowi
zalezność świateł od pracy alternatora. Jeżeli z
jakiś przyczyn silnik zatrzyma się lub pęknie pasek
klinowy napędzający alternator, światła zgasną w
czasie jazdy.
Metoda "rozruchu"
z samopotrzymaniem
Rozwinięcie poprzedniej metody. Urządzenie
sterujące wykrywa napięcie alternatora i włącza
przekaźnik zasilający światła, przechodząc
jednocześnie w stan samopotrzymania, co zapewnia
zasilanie świateł juz niezależnie od pracy alternatora,
aż do wyłączenia zapłonu stacyjką. Jest to
najskuteczniejsza i najbezpieczniejsza metoda
automatycznego włączania świateł w pojazdach. Metoda
ta jest stosowana we wszystkich typach automatów LCA
opisanych w artykule.
Do
góry
2. SERIA
LCA
2.1. Oznaczenia
Nazwa LCA jest skrótem
od Light Car Automat, oznaczająca właśnie
automatyczny włącznik świateł pojazdu. Urządzenia
oznaczane są według następującego klucza:
Rys. 8
Klucz oznaczania LCA
Do góry
2.2. Budowa wewnętrzna
Automatyczne włączniki
serii LCA wykorzystują metodę "rozruchu" z
samopodtrzymaniem. Wspólny we wszystkich wersjach jest
sposób sterowania. Układ elektroniczny sterowany jest
sygnałem napięciowym z aternatora pojazdu, pobieranym z
regulatora napięcia bądź bezpośrednio z wyprowadzenia
kontrolki ładowania akumulatora. Po włączeniu zapłonu
urządzenie oczekuje na sygnał. Po uruchomieniu silnika,
kiedy na wyprowadzeniu sterującym S urządzenia pojawi
się napięcie alternatora U>6V (detektor napięcia),
układ elektroniczny oczekuje ok. 0,5 - 1 sek na
ustabilizowanie się sygnału (filtr zakłóceń) i
uruchamia przekaźniki, jednocześnie odłączając
linię sterującą S (funkcja pamięci), dzięki czemu
pozostaje włączony niezależnie od stanu tej linii aż
do wyłączenia zasilania.
Rys. 9
Schemat blokowy włącznika LCA
Wykres czasowy pracy
elektronicznego układu sterującego przekaźnikami
przedstawia poniższy rysunek. Na wykresie zaznaczono
moment włączenia zapłonu i następujące po nim
zakłócenia na linii S (czas stabilizowania się
sygnału za alternatora) oraz uruchomienia silnika i
opóźnienie jakie wprowadza układ elektroniczny aby
poprawnie zinterpretować sygnał z alternatora:
Rys. 10
Wykres czasowy układu elektronicznego LCA
(tns - czas stabilizowania sygnału alternatora / top -
opóźnienie interpretacji sygnału alternatora)
Do
góry
2.3. Model LCA 2115 / 2120
Model LCA 2115/2120
wyposażony jest w elektroniczny układ sterowania oraz
dwa przekaźniki o mocy 280W (LCA 2120) lub 420W (LCA
2115). Obydwa wersje posiadają taki sam zestaw
wyprowadzeń:
- Wejście: Vcc -
zasilanie urządzenia ze stacyjki pojazdu (zasilanie
po włączeniu zapłonu)
- Wejście: GDN -
masa pojazdu
- Wejście: S -
sterowanie urządzenia sygnałem z alternatora
- Wejście: ZS -
wejście zasilania świateł +12V
- Wyjście: MD -
wyjście zasilania żarówek reflektorów,
bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
- Wyjście: PZ -
odseparowane wyjście zasilania świateł
pozycyjnych
- Wyjście: PZ -
odseparowane wyjście zasilania świateł
pozycyjnych
- Wyjście: SD -
wyjście zasilania świateł dodatkowych
Obciążenie:
- Wejście ZS: 20A
- Wyjście MD: 15A
- Wyjście PZ: 3A
- Wyjście PZ: 3A
- Wyjście SD: 3A
Budowa wewnętrzna
sekcji mocy LCA 2115 i LCA 2120 wygląda następująco:
Rys. 11
Budowa sekcji mocy LCA 2115/2120
Parametry zastosowanych
przekaźników:
Wersja LCA 2115:
- Obciążenie
nominalne styków: 15A/125VAC
- Maksymalny
obciążenie: 20A
- Maksymalna moc
przenoszona: 420W / 2500VA
- Maksymalne
napięcie styku: 110VDC / 380VAC
Wersja LCA 2120:
- Obciążenie
nominalne styków: 20A/14VDC
- Maksymalny
obciążenie: 20A
- Maksymalna moc
przenoszona: 280W / 1250VA
- Maksymalne
napięcie styku: 42VDC / 380VAC
Do
góry
2.4. Model LCA 2115 / 2120
CLS (Central Lock System)
Modele LCA 2115 CLS i
LCA 2120 CLS są rozwinięciem opisanych wyżej wersji
LCA 2115 i LCA 2120 i posiadają takie same parametry
techniczne oraz rozkład wyprowadzeń rozszerzony o dwa
dodatkowe wyjścia sterujące zamkiem centralnym pojazdu:
- Wejście: Vcc -
zasilanie urządzenia ze stacyjki pojazdu (zasilanie
po włączeniu zapłonu)
- Wejście: GDN -
masa pojazdu
- Wejście: S -
sterowanie urządzenia sygnałem z alternatora
- Wejście: ZS -
wejście zasilania świateł +12V
- Wyjście: MD -
wyjście zasilania żarówek reflektorów,
bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
- Wyjście: PZ -
odseparowane wyjście zasilania świateł
pozycyjnych
- Wyjście: PZ -
odseparowane wyjście zasilania świateł
pozycyjnych
- Wyjście: SD -
wyjście zasilania świateł dodatkowych
- Wyjście OP -
wyjście typu OC (otwarty kolektor) sterujące
otwieraniem zamka (impuls masy ok. 1,5 sek)
- Wyjście CL -
wyjście typu OC (otwarty kolektor) sterujące
zamykaniem zamka (impuls masy ok. 1,5 sek)
Obciążenie:
- Wejście ZS: 20A
- Wyjście MD: 15A
- Wyjście PZ: 3A
- Wyjście PZ: 3A
- Wyjście SD: 3A
- Wyjście OP: 500 mA
- Wyjście CL: 500 mA
OSTRZEŻENIE: Ze
względu na typ wyjść (otwarty kolektor) pomyłkowe
podanie napięcia zasilania +12V na wyjścia OP lub CL w
chwili zadziałania urządzenia doprowadzi do zwarcia i
zniszczenia stopnia mocy odpowiedniego wyjścia. Wyjścia
OP i CL przeznaczone są wyłącznie do podawania
sygnału masy na odpowiednie wejścia sterujące
centralki zamka centralnego.
Zamknięcie centralnego
zamka następuje automatycznie po uruchomieniu silnika a
jego otwarcie po wyłączeniu zapłonu.
Budowa wewnętrzna
sekcji mocy 2120 CLS i 2115 CLS wygląda następująco:
Rys. 12
Budowa sekcji mocy LCA 2115/2120 CLS
Pozostałe parametry (w
tym parametry przekaźników) urządzenia LCA 2115/2120
CLS są identyczne jak w modelu LCA 2115/2120.
Do
góry
2.5. Model LCA 2220
Model LCA 2220 jest
najbardziej uniwersalną wersją urządzenia LCA. Posiada
dwie sekcje po dwa wyjścia zasilane niezależnie oraz
standardowy elektroniczny układ sterowania i dwa
przekaźniki o mocy 2x280W każdy. Wyjścia można
wykorzystać w dowolny sposób.
Opis wyprowadzeń:
- Wejście: Vcc -
zasilanie urządzenia ze stacyjki pojazdu (zasilanie
po włączeniu zapłonu)
- Wejście: GDN -
masa pojazdu
- Wejście: S -
sterowanie urządzenia sygnałem z alternatora
- Wejście: ZS -
wejście zasilania świateł +12V
- Wejście: ZS -
wejście zasilania świateł +12V
- Wyjście: MD -
wyjście zasilania żarówek reflektorów,
bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
- Wyjście: MD -
wyjście zasilania żarówek reflektorów,
bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
- Wyjście: PZ -
odseparowane wyjście zasilania świateł
pozycyjnych
- Wyjście: PZ -
odseparowane wyjście zasilania świateł
pozycyjnych
- Wyjście: SD -
wyjście zasilania świateł dodatkowych
- Wyjście: SD -
wyjście zasilania świateł dodatkowych
Obciążenie:
- Wejście ZS: 20A (2x10A)
- Wejście ZS: 10A
- Sekcja MD (wyjścia
MD + MD): 2x10A
- Sekcja PZ (wyjścia
PZ + PZ): 2x3A
- Sekcja PZ (wyjścia
SD + SD): 2x2A
Budowa wewnętrzna
sekcji mocy 2220 wygląda następująco:
Rys. 13
Budowa sekcji mocy LCA 2220
Parametry zastosowanych
przekaźników:
- Obciążenie
nominalne styków: 2x20A/14VDC
- Maksymalny
obciążenie: 20A
- Maksymalna moc
przenoszona: 2x280W / 2x1200VA
- Maksymalne
napięcie styku: 75VDC / 380VAC
Do
góry
2.6. Obciążenia w
instalacji oświetleniowej pojazdu
Typowa instalacja
samochodowa w której zastosowano przepisowe standardowe
źródła światła 2 x H4 55/60W (mijania/drogowe) oraz
4 x 5W (pozycyjne) pobiera w przypadku instalacji bez
przekaźników (czyli przy zasilaniu bezpośrednim)
nastepujący prąd:
- Światła mijania/drogowe
2 x H4 55/60W - 10A
- Światła pozycyjne
4 x 5W + 2 x 5W - 2,5A
Jak widać, aby
bezpiecznie zastosować metodę bezpośredniego zasilania
żarówek w instalacji nie wyposażonej w fabryczne
przekaźniki świateł wystarczają wyjścia o
obciążeniu 10A i 3A oraz przewody o przekroju 1,0 mm2 i
0,5 mm2, jednak zalecane są przekaźniki o pracach 15A i
5A oraz przewody o przekroju 1,5 mm2 i 1,0 mm2 co zapewni
duży zapas obciążenia i bezpieczną eksploatację
urządzenia oraz minimalne straty mocy na przewodach.
W przypadku instalacji
wyposażonej w przekaźniki świateł wystarczają
wyjścia o obciążeniu 3A i przewody o przekroju 0,5 mm2.
W tym miejscu należy
nadmienić iż wszystkie "mocniejsze" i
nowocześniejsze źródła światła (w tym palniki
ksenonowe) zasilane są zawsze poprzez fabrycznie
wbudowane w instalacje przekaźniki mocy. Sterowanie tych
świateł odbywa się niewielkimi prądami.
Do
góry
2.7. Dodatkowe akcesoria
Dla wszystkich
urządzeń LCA dostępne są dodatkowe akcesoria tj.
wyłącznik oraz dioda sygnalizacyjna LED. Wyłącznik
umożliwia czasowe odłączanie urządzenia a dioda LED
sygnalizuje stan (włączone/wyłączone) urządzenia
bezposrednio po włączeniu zapłonu. Przy zakupie w
serwisie handlowym Allegro akcesoria dodawane są
bezpłatnie do każdego zakupionego urządzenia.
Do
góry
3. LCA -
MONTAŻ
3.1. Podłączanie do
instalacji samochodu
Wszystkie modele
automatów LCA posiadają taki sam sposób podłączenia
do instalacji samochodu (nie do instalacji
oświetleniowej) i posiadają następujące linie
sterujące:
- +12V - linia
zasilająca urządzenie (napięcie podawane po
włączeniu zapłonu, wprost ze stacyjki pojazdu)
- GDN - masa
instalacji pojazdu
- S - linia
sterująca podłączona do kontrolki ładowania
od strony alternatora
Schemat podłączenia
przedstawia rysunek 14. W przypadku montażu dodatkowych
akcesorii, wyłącznik należy wpiąć szeregowo na linii
zasilającej (Vcc), natomiast diodę LED podłączyć (+)
bezpośrednio do wyprowadzenia zasilania (Vcc), natomiast
jej (-) do wyprowadzenia masy (GDN).
Rys. 14
Sposób podłączenia linii sterujących LCA 2115/2120 do
instalacji pojazdu
(sygnał sterujący z alternatora - wariant zalecany)
Istnieje
też wariant alternatywny podłączenia linii sterującej.
W tym przypadku sygnał sterujący pobierany jest z
czujnika ciśnienia oleju (lampki oleju) zamiast
bezpośrednio z regulatora napięcia alternatora (lampki
ładowania). Ten wariant jest często łatwiejszy do
zrealizowania ze względu na bezpośredni dostęp do
wymienionego czujnika i jego przewodu pod maską silnika.
Jednak ten sposób podłączenia jest możliwy tylko w
instalacjach gdzie lampka ciśnienia oleju jest 12V
żarówką (a nie diodą LED) i tylko dla LCA
wyposażonego w elektroniczny układ sterujący (niektóre
wcześniejsze modele LCA miały sterowanie
elektromechaniczne - trzeci subminiaturowy przekaźnik
sterujący, zastąpiony obecnie układem elektronicznym).
Schemat wariantu alternatywnego obrazuje poniższy
rysunek:
Rys. 15
Sposób podłączenia linii sterujących LCA 2115/2120 do
instalacji pojazdu
(sygnał sterujący z czujnika ciśnienia oleju - wariant
alternatywny)
Po podłączeniu samego
sterowania (Vcc/S/GDN) można wstępnie uruchomić silnik
i sprawdzić działanie przekaźników (omomierzem lub na
słuch).
Do
góry
3.2. Podłączanie sterowania
zamka centralnego (dotyczy tylko wersji oznaczonej CLS)
Podłączenie LCA
oznaczonego CLS do linii sterujących centranego zamka
przedstawia rysunek 16. Wyjścia OP i CL w stanie
aktywnym wytwarzają krótki (ok. 1,5 sek) impuls masy.
Po uruchomieniu silnika impuls pojawia się na wyjściu
CL (zamykanie), natomiast po wyłączeniu zapłonu i
zgaszeniu silnika na wyjściu OP (otwieranie). Wyjścia
przeznaczone są tylko do sterowania centralnym zamkiem z
tzw. "wyzwalaniem masą", co oznacza że
sterownik zamka uruchamiany jest impulsami masy
podawanymi na jego wejścia. Obydwa wyjścia OP i CL są
typu "otwarty kolektor" i w związku z tym nie
należy w żadnym wypadku podawać na nie napięcia
instalcji +12V. Grozi to ich zniszczeniem w przypadku
uaktywnienia.
Wyjścia należy
podłączyć bezpośrednio do odpowiednich linii
sterujących centralnym zamkiem (przeważnie są to
przewody koloru brązowego i białego) w sposob pokazany
na poniższym schemacie:
Rys. 16
Sposób podłączenia linii sterujących zamkiem
centralnym.
Do
góry
3.3. Podłączanie do
instalcji oświetleniowej
Podłączenie
wyprowadzeń mocy do instalcji oświetleniowej można
zrealizować na wiele sposobów. Zalecanym sposobem
podłączenia urządzenia LCA jest montaż równoległy
do głównego włącznika świateł pojazdu, tak jak
obrazuje to poniższy schemat:
Rys. 17
Przykładowy sposób podłączenia wyjść mocy do
instalacji oświetleniowej pojazdu
(przykład instalacji z separacją świateł pozycyjnych
- prawa/lewa strona)
Do góry
3.4. Podłączanie do
instalacji świateł dziennych
Podłączenie do
instalacji wyposażonej w światła dzienne jest bardzo
podobne do podłączania do klasycznej instalacji. Po
pierwsze wyprowadzenia sterujące (Vcc/S/GDN)
podłączamy tak jak w każdym innym przypadku, tak samo
wyjścia świateł pozycyjnych (PP/PL). Natomiast
wyjście świateł mijania/drogowych (MD) podłączamy do
świateł DZIENNYCH a nie do mijania/drogowych i poprzez
styk dodatkowego przekaźnika. Styk ten musi być
rozwierny (tzn. w stanie spoczynku przekaźnika ma być
zwarty). Cewkę przekaźnika zasilamy bezpośrednio z
przewodu +12V zasilającego światła mijania/drogowe (rys.
18). Jeżeli instalacja nie ma wspólnego przewodu
zasilającego światła mijania drogowe (niektóre
instalacje bez przekaźników świateł z włącznikiem
sprzeżonym przy kierownicy) wtedy cewkę należy
zasilać z dwóch przewodów: świateł mijania i
świateł drogowych poprzez diody (rys. 19).
Rys. 18
Podłączenie LCA do instalacji świateł dziennych ze
wspólnym przewodem zasilającym światła mijania/drogowe
Rys. 19
Podłączenie LCA do instalacji świateł dziennych ze
osobnymi przewodami zasilającymi światła mijania i
drogowe
W ten sposób
urządzenie LCA zawsze włączy światła po uruchomieniu
silnika, tyle że albo będą to światła dzienne (światła
pojazdu wyłączone) albo światła mijania/drogowe (światła
pojazdu włączone). Wyboru rodzaju świateł (dzienne/mijania)
dokonuje kierowca operując normalnym włącznikiem
świateł pojazdu.
Do
góry
3.5. Schematy instalacyjne
Rys. 20
Schemat podłączenia LCA 2115/20
Rys. 21
Schemat podłączenia LCA 2115/20 CLS
Rys. 22
Schemat podłączenia LCA 2220
Do
góry
3.6. Ogólne zasady
podłączania urządzeń LCA
Sposób
podłączenia sekcji mocy należy dobrać indywidualnie
do instalacji pojazdu. Najlepiej postępować według
następującego klucza:
- Odłączyć
akumulator i zdemontować główny włącznik
świateł, odsłaniając jego wyprowadzenia
- Korzystając z
omomierza i operując włącznikiem, okreslić
pary styków zwierane przy włączaniu świateł
mijania i pozycyjnych
- Podłączyć
akumulator i przy pomocy woltomierza sprawdzić
które z "wyłowionych" przewodów
odpowiadają za podawanie napięcia na światła
mijania/drogowe a które na światła pozycyjne
- Oznaczyć przewody
zasilające światła mijania/drogowe i pozycyjne
(ew. zasilanie deski rozdzielczej i tablic)
- Do tak
rozpracowanej instalacji należy podłączyć (do
odpowiednich wyprowadzeń głównego włącznika
świateł) wyjścia mocy (MD/PL/PP) automatu a
wejście zasilania świateł (ZS) do akumulatora
+12V
- Podłączyć
zasilanie urządzenia (Vcc i GDN) oraz sterowanie
(S)
- Przed włączeniem
można sprawdzić poprawne podłączenie do
reflektorów (lub przekaźników świateł)
symulując uruchomienie silnika, poprzez podanie
na przewód sterujący (S) automatu poziomu +12V
instalcji (np. do dodatniego bieguna akumulatora).
Urządzenie musi się właczyć i pozostać w
stanie właczenia aż do odłączenia zasilania
- Uruchomić silnik i
sprawdzić działanie urządzenia
- Instrukcja montażu
dostępna on-line: LCA 2115/20 / LCA 2115/20 CLS / LCA 2220 (format PDF).
Do
góry
Uwagi
- Podłączanie
automatycznego włącznika świateł nie jest
trudne lecz wymaga podstawowej wiedzy z zakresu
elektrotechniki.
- Przed montażem
urządzenia należy upewnić się co do
właściwego sposobu podłaczenia do instalacji.
- Nie stosować do
"przewatowanych" (nieprzepisowych)
żarówek o zwiększonej mocy.
- Nie przedłużać
przewodów mocy bez potrzeby