Cyfrowe sterowniki i systemy sterowania w praktyce

































Automatyczne włączniki świateł serii LCA

Wstęp

1. INFORMACJE OGÓLNE:

1.1. Instalacja oświetlania pojazdu
1.2. Metody podłączania automatu oświetleniowego
1.3. Automaty i metody ich sterowania

2. SERIA LCA

2.1. Oznaczenia
2.2. Budowa wewnętrzna
2.3. Model LCA 2115 / 2120
2.4. Model LCA 2115 / 2120 CLS (Central Lock System)
2.5. Model LCA 2220
2.6. Obciążenia w instalacji oświetleniowej pojazdu
2.7. Dodatkowe akcesoria

3. LCA - MONTAŻ

3.1. Podłączanie do instalacji samochodu
3.2. Podłączanie do sterownika zamka centralnego (tylko CLS)
3.3. Podłączanie do instalacji świateł
3.4. Podłączanie do instalacji świateł dziennych
3.5. Schematy instalacyjne
3.6. Ogólne zasady podłączania urządzeń LCA

Uwagi




Wstęp

Automatyczne sterowanie światłami pojazdu uwalnia kierującego od każdorazowego nadzorowania czy światła zostały włączone (przed rozpoczęciem jazdy) jak też czy zostały wyłączone (po jej zakończeniu). Problem wydaje się banalny, ale gdy przepisy ustawy PRD nakładają obowiązek jazdy na światłach przez całą dobę, zautomatyzowanie tej czynności zwłaszcza w dzień, przy dobrej widoczności, kiedy kierujący nie widzi świateł swojego pojazdu, nabiera ogromnego znaczenia. Pozostawiając sterowanie światłami automatowi, kierujący ma 100% pewność, że zawsze w czasie jazdy światła będą zapalone i zostaną zgaszone po jej zakończeniu. Ta prosta czynność nie będzie już obciążać uwagi kierującego.

Do góry

1. INFORMACJE OGÓLNE

1.1. Instalacja oświetlenia pojazdu

Aby zrozumieć działanie automatu oświetleniowego i właściwie go podłaczyć należy poznać budowę instalacji oświetleniowej swojego pojazdu. W tym akapicie znajdzie się ogólny zarys możliwych sposobów zasilania świateł i nie należy się spodziewać dokładnych schematów, ponieważ zagadnienie to wykracza poza zakres artykułu i nie jest jego celem. Typowa instalacja oświetleniowa o bezpośrednim zasilaniu reflektorów przedstawiona została na rys. 1.


Rys.1 Schemat ogólny instalacji oświetleniowej o zasilaniu bezpośrednim

W wielu przypadkach spotyka się instalacje oświetleniowe o budowie podobnej do przedstawionej na rys. 1. Bezpośrednie zasilanie świateł ma na celu uniezależnienie oświetlenia od wszelkich awarii samego pojazdu. Instalacja nie jest w żaden sposób uzalezniona od położenia kluczyka w stacyjce, pracy alternatora czy silnika. Światła podłaczone są do zasilania +12V instalacji jedynie poprzez główny włącznik świateł. Wadą takiego rozwiązania jest możliwość pozostawienia włączonych świateł mijania na postoju co prowadzi często do wyładowania akumulatora. Innym problemem w tego typu instalacjach jest poważne obciążenie styków włącznika i przełącznika świateł (przez obydwa przepływa sumaryczny prąd pobierany przez wszystkie zapalone żarówki), co prowadzi do przedwczesnego wypalenia ich styków.

Aby temu zapobiec, wielu producentów wyposaża instalację w przekaźniki świateł umieszczone bezpośrednio na liniach zasilających reflektory. Ogólny schemat takiego rozwiązania przedstawiony jest na rys. 2. Prąd sterujący przekaźniki świateł (a więc płynący poprzez styki przełączników) jest stosunkowo niewielki. Obciążenie zaś przenoszą styki przekaźników mocy, przewidziane do dużych obciążeń prądowych (żarówki 55/60W). Przekaźników nie stosuje się zwykle do sterowania światłami pozycyjnymi, ze względu na niewielką moc żarówek (5W)


Rys. 2 Schemat instalacji o zasilaniu pośrednim z przekaźnikami mocy

Poza tym spotyka się instalacje gdzie zasilanie żarówek odbywa się poprzez podawanie masy (zamiast +12V). Przykład takiej instalacji o zasilaniu bezpośrednim przedstawia rys. 3.


Rys. 3 Schemat instalacji z mieszanym sterowaniem +12V/masa

W takim przypadku główny włącznik podaje +12V na obydwie żarówki natomiast przełącznik rodzaju świateł podaje masę na odpowiednie włókno (mijania/drogowe), powodując świecenie wybranego rodzaju światła. Zasilanie świateł pozycyjnych zwykle jest klasyczne (+12V).

Inna spotykaną różnicą w budowie instalacji jest separacja świateł pozycyjnych. Jest to funkcja umożliwiająca oszczędniejsze gospodarowanie energią akumulatora. Pozycję pojazdu na drodze można oznaczyć włączając wszystkie światła pozycyjne lub tylko jedną stronę (lewą lub prawą). Rozwiązanie takie, spotykane najczęściej w pojazdach produkcji niemieckiej, przedstawia rys. 4.


Rys. 4 Schemat instalacji z separacją świateł pozycyjnych

Przedstawione bardzo ogólne schematy mają na celu przybliżenie różnych sposobów zasilania świateł. Aby dokładnie "rozpracować" instalację oświetleniową swojego pojazdu nie posiadając schematu wystarczy podstawowa wiedza z zakresu elektrotechniki oraz uniwersalny miernik (woltomierz i omomierz).

Do góry

1.2. Metody podłączania automatu oświetleniowego

Aby podłączyć automat do instalacji oświetleniowej, należy poznać sposób zasilania świateł konkretnego modelu pojazdu. Niezbędna jest przynajmniej podstawowa znajomość zagadnień związanych z elektrotechniką oraz schemat lub uniwersalny mierniki (omomierz i woltomierz). Generalnie istnieja trzy metody podłaczania automatów:

  • bezpośrednio do włókien żarówek reflektorów
  • szeregowo z głównym włacznikiem świateł
  • równolegle do głównego włącznika świateł

Najszerzej stosowaną (ze względu na prostotę montażu) jest metoda pierwsza. Większość sprzedawanych automatycznych właczników świateł przeznaczonych do samodzielnego montażu posiada wyjścia mocy podające +12V bezpośrednio na włókna żarówek świateł mijania oraz pozycyjnych. Metoda taka jest tak popularna ponieważ nie wymaga zbyt wielkiej wiedzy w zakresie montażu i jest praktycznie uniwersalna dla każdego pojazdu. Wadą jest całkowita niezalezność zasilania poprzez automat od instalacji oświetleniowej (nie działają kontrolki świateł mijania, podświetlenie tablicy, światła drogowe, itp)


Rys. 5 Podłączenie bezpośrednie

Metoda druga i trzecia to zastapienie automatycznym włacznikiem świateł funkcji głównego włącznika oświetlenia pojazdu. Przy szergowym montażu główny włacznik świateł musi być pozostawiony w pozycji "światła włączone" aby automat mógł sterować światłami. Przy montazu równoległym automatyczny włacznik świateł dubluje funkcje głównego włacznika, który pozostaje w pozycji "światła wyłączone".

Metoda "równoległa" jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ w naturalny sposób zastepuje główny włacznik świateł (automat załącza oświetlenie tak jak kierowca głównym włacznikiem świateł) co sprawia że cała instalcja ośwetleniowa pojazdu z automatem, niezaleznie od jej budowy zachowuje się tak jak ją zaprojektowano.


Rys. 6 Podłączenie równoległe

Metoda szeregowa jest najmniej praktycznym rozwiązaniem - uzależnia pracę świateł pojazdu od dwóch włączników. Awaria któregokolwiek z nich powoduje awarię całego oświetlenia. Metoda nie zalecana.


Rys. 7 Podłączenie szeregowe

W przypadku włączników LCA zalecana jest metoda "równoległa", choć zostały one przygotowane do każdej z wymienionych metod sterowania.

Do góry

1.3. Automaty i metody ich sterowania

Istnieje kilka podstawowych metod automatycznego włączania i wyłączania świateł na podstawie sygnałów sugerujących rozpoczęcie jazdy (bądź bezpośrednie przygotowanie do jej rozpoczęcia):

  • metoda "zapłonu"
  • metoda "czasowa"
  • metoda "rozruchu"
  • metoda "rozruchu" z samopotrzymaniem (stosowana we wszystkich typach LCA)

Metoda "zapłonu"
Najprostsza. Polega na umieszeniu przekażnika (na drodze głowny wyłacznik - reflektory) sterowanego napięciem stacyjki. Jeżeli główny wyłącznik świateł pozostaje w pozycji "światła mijania", światła będą zapalane/gaszone wraz z włączeniem/wyłączeniem zapłonu kluczykiem. Rozwiązanie takie stosowane jest w niektórych pojazdach (np. Polonez) i ma na celu uniknięcie sytuacji w której kierujący zostawia pojazd z włączonymi światłami, lecz stosowane jest często przez kierowców jako "automatyczny" włącznik świateł. Wadą tej metody jest znaczne i niepotrzebne obciążenie akumulatora (rozruch przy włączonych światłach).

Metoda "czasowa"
Ta metoda jest rozwinięciem poprzedniej. Usprawnienie likwiduje wspomnianą wyżej wadę, co ma miejsce podczas rozruchu z włączonymi światłami mijania. Tutaj przekaźnik sterujący zasilaniem świateł jest również sterowany napięciem stacyjki, lecz włącza światła po kilku sekundach od włączenia zapłonu, co daje kierującemu czas na uruchomienie silnika. Wadą jest fakt, iż silnik należy uruchomić bezpośrednio po włączeniu zapłonu i musi on palić "na dotyk" aby metoda była skuteczna (Światła włączą się po kilku sekundach od włączenia zapłonu, niezaleznie od tego czy silnik został uruchomiony czy nie).

Metoda "rozruchu"
Bardzo skuteczna metoda polegająca na wykrywaniu napięcia pracującego alternatora. Zapewnia to włączenie przekaźnika zasilającego światła bezpośrednio po uruchomieniu silnika, kiedy instalację zasila alternator. W ten sposób rozruch odbywa się zawsze bez świateł co oszczędza akumulator i znacznie wydłuża jego okres eksploatacji. Wadę stanowi zalezność świateł od pracy alternatora. Jeżeli z jakiś przyczyn silnik zatrzyma się lub pęknie pasek klinowy napędzający alternator, światła zgasną w czasie jazdy.

Metoda "rozruchu" z samopotrzymaniem
Rozwinięcie poprzedniej metody. Urządzenie sterujące wykrywa napięcie alternatora i włącza przekaźnik zasilający światła, przechodząc jednocześnie w stan samopotrzymania, co zapewnia zasilanie świateł juz niezależnie od pracy alternatora, aż do wyłączenia zapłonu stacyjką. Jest to najskuteczniejsza i najbezpieczniejsza metoda automatycznego włączania świateł w pojazdach. Metoda ta jest stosowana we wszystkich typach automatów LCA opisanych w artykule.

Do góry

2. SERIA LCA

2.1. Oznaczenia

Nazwa LCA jest skrótem od Light Car Automat, oznaczająca właśnie automatyczny włącznik świateł pojazdu. Urządzenia oznaczane są według następującego klucza:

Rys. 8 Klucz oznaczania LCA

Do góry

2.2. Budowa wewnętrzna

Automatyczne włączniki serii LCA wykorzystują metodę "rozruchu" z samopodtrzymaniem. Wspólny we wszystkich wersjach jest sposób sterowania. Układ elektroniczny sterowany jest sygnałem napięciowym z aternatora pojazdu, pobieranym z regulatora napięcia bądź bezpośrednio z wyprowadzenia kontrolki ładowania akumulatora. Po włączeniu zapłonu urządzenie oczekuje na sygnał. Po uruchomieniu silnika, kiedy na wyprowadzeniu sterującym S urządzenia pojawi się napięcie alternatora U>6V (detektor napięcia), układ elektroniczny oczekuje ok. 0,5 - 1 sek na ustabilizowanie się sygnału (filtr zakłóceń) i uruchamia przekaźniki, jednocześnie odłączając linię sterującą S (funkcja pamięci), dzięki czemu pozostaje włączony niezależnie od stanu tej linii aż do wyłączenia zasilania.

Rys. 9 Schemat blokowy włącznika LCA

Wykres czasowy pracy elektronicznego układu sterującego przekaźnikami przedstawia poniższy rysunek. Na wykresie zaznaczono moment włączenia zapłonu i następujące po nim zakłócenia na linii S (czas stabilizowania się sygnału za alternatora) oraz uruchomienia silnika i opóźnienie jakie wprowadza układ elektroniczny aby poprawnie zinterpretować sygnał z alternatora:

Rys. 10 Wykres czasowy układu elektronicznego LCA
(tns - czas stabilizowania sygnału alternatora / top - opóźnienie interpretacji sygnału alternatora)

Do góry

2.3. Model LCA 2115 / 2120

Model LCA 2115/2120 wyposażony jest w elektroniczny układ sterowania oraz dwa przekaźniki o mocy 280W (LCA 2120) lub 420W (LCA 2115). Obydwa wersje posiadają taki sam zestaw wyprowadzeń:

  • Wejście: Vcc - zasilanie urządzenia ze stacyjki pojazdu (zasilanie po włączeniu zapłonu)
  • Wejście: GDN - masa pojazdu
  • Wejście: S - sterowanie urządzenia sygnałem z alternatora
  • Wejście: ZS - wejście zasilania świateł +12V
  • Wyjście: MD - wyjście zasilania żarówek reflektorów, bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
  • Wyjście: PZ - odseparowane wyjście zasilania świateł pozycyjnych
  • Wyjście: PZ - odseparowane wyjście zasilania świateł pozycyjnych
  • Wyjście: SD - wyjście zasilania świateł dodatkowych

Obciążenie:

  • Wejście ZS: 20A
  • Wyjście MD: 15A
  • Wyjście PZ: 3A
  • Wyjście PZ: 3A
  • Wyjście SD: 3A

Budowa wewnętrzna sekcji mocy LCA 2115 i LCA 2120 wygląda następująco:

Rys. 11 Budowa sekcji mocy LCA 2115/2120

Parametry zastosowanych przekaźników:

Wersja LCA 2115:

  • Obciążenie nominalne styków: 15A/125VAC
  • Maksymalny obciążenie: 20A
  • Maksymalna moc przenoszona: 420W / 2500VA
  • Maksymalne napięcie styku: 110VDC / 380VAC

Wersja LCA 2120:

  • Obciążenie nominalne styków: 20A/14VDC
  • Maksymalny obciążenie: 20A
  • Maksymalna moc przenoszona: 280W / 1250VA
  • Maksymalne napięcie styku: 42VDC / 380VAC

Do góry

2.4. Model LCA 2115 / 2120 CLS (Central Lock System)

Modele LCA 2115 CLS i LCA 2120 CLS są rozwinięciem opisanych wyżej wersji LCA 2115 i LCA 2120 i posiadają takie same parametry techniczne oraz rozkład wyprowadzeń rozszerzony o dwa dodatkowe wyjścia sterujące zamkiem centralnym pojazdu:

  • Wejście: Vcc - zasilanie urządzenia ze stacyjki pojazdu (zasilanie po włączeniu zapłonu)
  • Wejście: GDN - masa pojazdu
  • Wejście: S - sterowanie urządzenia sygnałem z alternatora
  • Wejście: ZS - wejście zasilania świateł +12V
  • Wyjście: MD - wyjście zasilania żarówek reflektorów, bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
  • Wyjście: PZ - odseparowane wyjście zasilania świateł pozycyjnych
  • Wyjście: PZ - odseparowane wyjście zasilania świateł pozycyjnych
  • Wyjście: SD - wyjście zasilania świateł dodatkowych
  • Wyjście OP - wyjście typu OC (otwarty kolektor) sterujące otwieraniem zamka (impuls masy ok. 1,5 sek)
  • Wyjście CL - wyjście typu OC (otwarty kolektor) sterujące zamykaniem zamka (impuls masy ok. 1,5 sek)

Obciążenie:

  • Wejście ZS: 20A
  • Wyjście MD: 15A
  • Wyjście PZ: 3A
  • Wyjście PZ: 3A
  • Wyjście SD: 3A
  • Wyjście OP: 500 mA
  • Wyjście CL: 500 mA

OSTRZEŻENIE: Ze względu na typ wyjść (otwarty kolektor) pomyłkowe podanie napięcia zasilania +12V na wyjścia OP lub CL w chwili zadziałania urządzenia doprowadzi do zwarcia i zniszczenia stopnia mocy odpowiedniego wyjścia. Wyjścia OP i CL przeznaczone są wyłącznie do podawania sygnału masy na odpowiednie wejścia sterujące centralki zamka centralnego.

Zamknięcie centralnego zamka następuje automatycznie po uruchomieniu silnika a jego otwarcie po wyłączeniu zapłonu.

Budowa wewnętrzna sekcji mocy 2120 CLS i 2115 CLS wygląda następująco:

Rys. 12 Budowa sekcji mocy LCA 2115/2120 CLS

Pozostałe parametry (w tym parametry przekaźników) urządzenia LCA 2115/2120 CLS są identyczne jak w modelu LCA 2115/2120.

Do góry

2.5. Model LCA 2220

Model LCA 2220 jest najbardziej uniwersalną wersją urządzenia LCA. Posiada dwie sekcje po dwa wyjścia zasilane niezależnie oraz standardowy elektroniczny układ sterowania i dwa przekaźniki o mocy 2x280W każdy. Wyjścia można wykorzystać w dowolny sposób.

Opis wyprowadzeń:

  • Wejście: Vcc - zasilanie urządzenia ze stacyjki pojazdu (zasilanie po włączeniu zapłonu)
  • Wejście: GDN - masa pojazdu
  • Wejście: S - sterowanie urządzenia sygnałem z alternatora
  • Wejście: ZS - wejście zasilania świateł +12V
  • Wejście: ZS - wejście zasilania świateł +12V
  • Wyjście: MD - wyjście zasilania żarówek reflektorów, bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
  • Wyjście: MD - wyjście zasilania żarówek reflektorów, bezpośrednio lub poprzez przekaźniki świateł
  • Wyjście: PZ - odseparowane wyjście zasilania świateł pozycyjnych
  • Wyjście: PZ - odseparowane wyjście zasilania świateł pozycyjnych
  • Wyjście: SD - wyjście zasilania świateł dodatkowych
  • Wyjście: SD - wyjście zasilania świateł dodatkowych

Obciążenie:

  • Wejście ZS: 20A (2x10A)
  • Wejście ZS: 10A
  • Sekcja MD (wyjścia MD + MD): 2x10A
  • Sekcja PZ (wyjścia PZ + PZ): 2x3A
  • Sekcja PZ (wyjścia SD + SD): 2x2A

Budowa wewnętrzna sekcji mocy 2220 wygląda następująco:

Rys. 13 Budowa sekcji mocy LCA 2220

Parametry zastosowanych przekaźników:

  • Obciążenie nominalne styków: 2x20A/14VDC
  • Maksymalny obciążenie: 20A
  • Maksymalna moc przenoszona: 2x280W / 2x1200VA
  • Maksymalne napięcie styku: 75VDC / 380VAC

Do góry

2.6. Obciążenia w instalacji oświetleniowej pojazdu

Typowa instalacja samochodowa w której zastosowano przepisowe standardowe źródła światła 2 x H4 55/60W (mijania/drogowe) oraz 4 x 5W (pozycyjne) pobiera w przypadku instalacji bez przekaźników (czyli przy zasilaniu bezpośrednim) nastepujący prąd:

  • Światła mijania/drogowe 2 x H4 55/60W - 10A
  • Światła pozycyjne 4 x 5W + 2 x 5W - 2,5A

Jak widać, aby bezpiecznie zastosować metodę bezpośredniego zasilania żarówek w instalacji nie wyposażonej w fabryczne przekaźniki świateł wystarczają wyjścia o obciążeniu 10A i 3A oraz przewody o przekroju 1,0 mm2 i 0,5 mm2, jednak zalecane są przekaźniki o pracach 15A i 5A oraz przewody o przekroju 1,5 mm2 i 1,0 mm2 co zapewni duży zapas obciążenia i bezpieczną eksploatację urządzenia oraz minimalne straty mocy na przewodach.

W przypadku instalacji wyposażonej w przekaźniki świateł wystarczają wyjścia o obciążeniu 3A i przewody o przekroju 0,5 mm2.

W tym miejscu należy nadmienić iż wszystkie "mocniejsze" i nowocześniejsze źródła światła (w tym palniki ksenonowe) zasilane są zawsze poprzez fabrycznie wbudowane w instalacje przekaźniki mocy. Sterowanie tych świateł odbywa się niewielkimi prądami.

Do góry

2.7. Dodatkowe akcesoria

Dla wszystkich urządzeń LCA dostępne są dodatkowe akcesoria tj. wyłącznik oraz dioda sygnalizacyjna LED. Wyłącznik umożliwia czasowe odłączanie urządzenia a dioda LED sygnalizuje stan (włączone/wyłączone) urządzenia bezposrednio po włączeniu zapłonu. Przy zakupie w serwisie handlowym Allegro akcesoria dodawane są bezpłatnie do każdego zakupionego urządzenia.

Do góry

3. LCA - MONTAŻ

3.1. Podłączanie do instalacji samochodu

Wszystkie modele automatów LCA posiadają taki sam sposób podłączenia do instalacji samochodu (nie do instalacji oświetleniowej) i posiadają następujące linie sterujące:

  • +12V - linia zasilająca urządzenie (napięcie podawane po włączeniu zapłonu, wprost ze stacyjki pojazdu)
  • GDN - masa instalacji pojazdu
  • S - linia sterująca podłączona do kontrolki ładowania od strony alternatora

Schemat podłączenia przedstawia rysunek 14. W przypadku montażu dodatkowych akcesorii, wyłącznik należy wpiąć szeregowo na linii zasilającej (Vcc), natomiast diodę LED podłączyć (+) bezpośrednio do wyprowadzenia zasilania (Vcc), natomiast jej (-) do wyprowadzenia masy (GDN).

Rys. 14 Sposób podłączenia linii sterujących LCA 2115/2120 do instalacji pojazdu
(sygnał sterujący z alternatora - wariant zalecany)

Istnieje też wariant alternatywny podłączenia linii sterującej. W tym przypadku sygnał sterujący pobierany jest z czujnika ciśnienia oleju (lampki oleju) zamiast bezpośrednio z regulatora napięcia alternatora (lampki ładowania). Ten wariant jest często łatwiejszy do zrealizowania ze względu na bezpośredni dostęp do wymienionego czujnika i jego przewodu pod maską silnika. Jednak ten sposób podłączenia jest możliwy tylko w instalacjach gdzie lampka ciśnienia oleju jest 12V żarówką (a nie diodą LED) i tylko dla LCA wyposażonego w elektroniczny układ sterujący (niektóre wcześniejsze modele LCA miały sterowanie elektromechaniczne - trzeci subminiaturowy przekaźnik sterujący, zastąpiony obecnie układem elektronicznym). Schemat wariantu alternatywnego obrazuje poniższy rysunek:

Rys. 15 Sposób podłączenia linii sterujących LCA 2115/2120 do instalacji pojazdu
(sygnał sterujący z czujnika ciśnienia oleju - wariant alternatywny)

Po podłączeniu samego sterowania (Vcc/S/GDN) można wstępnie uruchomić silnik i sprawdzić działanie przekaźników (omomierzem lub na słuch).

Do góry

3.2. Podłączanie sterowania zamka centralnego (dotyczy tylko wersji oznaczonej CLS)

Podłączenie LCA oznaczonego CLS do linii sterujących centranego zamka przedstawia rysunek 16. Wyjścia OP i CL w stanie aktywnym wytwarzają krótki (ok. 1,5 sek) impuls masy. Po uruchomieniu silnika impuls pojawia się na wyjściu CL (zamykanie), natomiast po wyłączeniu zapłonu i zgaszeniu silnika na wyjściu OP (otwieranie). Wyjścia przeznaczone są tylko do sterowania centralnym zamkiem z tzw. "wyzwalaniem masą", co oznacza że sterownik zamka uruchamiany jest impulsami masy podawanymi na jego wejścia. Obydwa wyjścia OP i CL są typu "otwarty kolektor" i w związku z tym nie należy w żadnym wypadku podawać na nie napięcia instalcji +12V. Grozi to ich zniszczeniem w przypadku uaktywnienia.

Wyjścia należy podłączyć bezpośrednio do odpowiednich linii sterujących centralnym zamkiem (przeważnie są to przewody koloru brązowego i białego) w sposob pokazany na poniższym schemacie:

Rys. 16 Sposób podłączenia linii sterujących zamkiem centralnym.

Do góry

3.3. Podłączanie do instalcji oświetleniowej

Podłączenie wyprowadzeń mocy do instalcji oświetleniowej można zrealizować na wiele sposobów. Zalecanym sposobem podłączenia urządzenia LCA jest montaż równoległy do głównego włącznika świateł pojazdu, tak jak obrazuje to poniższy schemat:

Rys. 17 Przykładowy sposób podłączenia wyjść mocy do instalacji oświetleniowej pojazdu
(przykład instalacji z separacją świateł pozycyjnych - prawa/lewa strona)

Do góry

3.4. Podłączanie do instalacji świateł dziennych

Podłączenie do instalacji wyposażonej w światła dzienne jest bardzo podobne do podłączania do klasycznej instalacji. Po pierwsze wyprowadzenia sterujące (Vcc/S/GDN) podłączamy tak jak w każdym innym przypadku, tak samo wyjścia świateł pozycyjnych (PP/PL). Natomiast wyjście świateł mijania/drogowych (MD) podłączamy do świateł DZIENNYCH a nie do mijania/drogowych i poprzez styk dodatkowego przekaźnika. Styk ten musi być rozwierny (tzn. w stanie spoczynku przekaźnika ma być zwarty). Cewkę przekaźnika zasilamy bezpośrednio z przewodu +12V zasilającego światła mijania/drogowe (rys. 18). Jeżeli instalacja nie ma wspólnego przewodu zasilającego światła mijania drogowe (niektóre instalacje bez przekaźników świateł z włącznikiem sprzeżonym przy kierownicy) wtedy cewkę należy zasilać z dwóch przewodów: świateł mijania i świateł drogowych poprzez diody (rys. 19).

Rys. 18 Podłączenie LCA do instalacji świateł dziennych ze wspólnym przewodem zasilającym światła mijania/drogowe

Rys. 19 Podłączenie LCA do instalacji świateł dziennych ze osobnymi przewodami zasilającymi światła mijania i drogowe

W ten sposób urządzenie LCA zawsze włączy światła po uruchomieniu silnika, tyle że albo będą to światła dzienne (światła pojazdu wyłączone) albo światła mijania/drogowe (światła pojazdu włączone). Wyboru rodzaju świateł (dzienne/mijania) dokonuje kierowca operując normalnym włącznikiem świateł pojazdu.

Do góry

3.5. Schematy instalacyjne

Rys. 20 Schemat podłączenia LCA 2115/20

Rys. 21 Schemat podłączenia LCA 2115/20 CLS

Rys. 22 Schemat podłączenia LCA 2220

Do góry

3.6. Ogólne zasady podłączania urządzeń LCA

Sposób podłączenia sekcji mocy należy dobrać indywidualnie do instalacji pojazdu. Najlepiej postępować według następującego klucza:

  • Odłączyć akumulator i zdemontować główny włącznik świateł, odsłaniając jego wyprowadzenia
  • Korzystając z omomierza i operując włącznikiem, okreslić pary styków zwierane przy włączaniu świateł mijania i pozycyjnych
  • Podłączyć akumulator i przy pomocy woltomierza sprawdzić które z "wyłowionych" przewodów odpowiadają za podawanie napięcia na światła mijania/drogowe a które na światła pozycyjne
  • Oznaczyć przewody zasilające światła mijania/drogowe i pozycyjne (ew. zasilanie deski rozdzielczej i tablic)
  • Do tak rozpracowanej instalacji należy podłączyć (do odpowiednich wyprowadzeń głównego włącznika świateł) wyjścia mocy (MD/PL/PP) automatu a wejście zasilania świateł (ZS) do akumulatora +12V
  • Podłączyć zasilanie urządzenia (Vcc i GDN) oraz sterowanie (S)
  • Przed włączeniem można sprawdzić poprawne podłączenie do reflektorów (lub przekaźników świateł) symulując uruchomienie silnika, poprzez podanie na przewód sterujący (S) automatu poziomu +12V instalcji (np. do dodatniego bieguna akumulatora). Urządzenie musi się właczyć i pozostać w stanie właczenia aż do odłączenia zasilania
  • Uruchomić silnik i sprawdzić działanie urządzenia
  • Instrukcja montażu dostępna on-line: LCA 2115/20 / LCA 2115/20 CLS / LCA 2220 (format PDF).

Do góry

Uwagi

  • Podłączanie automatycznego włącznika świateł nie jest trudne lecz wymaga podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki.
  • Przed montażem urządzenia należy upewnić się co do właściwego sposobu podłaczenia do instalacji.
  • Nie stosować do "przewatowanych" (nieprzepisowych) żarówek o zwiększonej mocy.
  • Nie przedłużać przewodów mocy bez potrzeby
Dokumentacja LCA

LCA 2115/20 (60 kB)
LCA 2115/20 CLS (63 kB)
LCA 2220 (61 kB)

Kopiowanie całości lub części tego tekstu, w jakiejkolwiek formie jest zabronione, za wyjątkiem rozpowszechniania
linków i/lub udostępnionych do pobrania dokumentów (programów) w niezmienionej formie. Wszystkie opisane
rozwiązania techniczne
, jeśli nie zaznaczono inaczej, stanowią własność autora niniejszego tekstu.

© 2024 Dariusz Kozak. Wszystkie prawe zastrzeżone